Viime presidentinvaaleissa Kokoomus kävi kampanjaansa vasemmiston tunnuksilla. Nyt samaa jatketaan kunnallisvaaleissa. Se ei ole niin omituista kuin ensinäkemältä saattaisi luulla. Se on modernia markkinointipsykologiaa ja tieteellistä mielen muokkausta.
Kognitiivinen dissonanssi tarkoittaa kahden keskenään ristiriitaisen ajatuksen kokemista. Ihminen pyrkii vähentämään kognitiivista dissonanssia muuttamalla käyttäytymistään. Kognitiivisen dissonanssin teorian mukaan ristiriitaiset kognitiot toimivat käyttövoimana, joka pakottaa mielen keksimään uusia uskomuksia tai muokkaamaan jo olemassa olevia niin, että vähennetään kognitiivisen dissonanssin määrää kognitioiden välillä.
Kognitiivisen dissonanssin teorian on ensimmäisen kerran esittänyt psykologi Leon Festinger vuonna 1956 tarkkailtuaan intuition vastaisten uskomusten sitkeyttä tuomiopäivälahkon jäsenillä ja heidän lisääntynyttä uskollisuuttaan lahkon johtajan profetian osoittauduttua perättömäksi. Toteutumaton ennustus sai useimmat lahkon jäsenet vähentämään dissonanssia ottamalla vastaan uuden profetian, jonka mukaan planeettamme oli säästetty heidän takiaan.
Kokoomuksen ylläoleva kunnallisvaalitunnus on täydellinen esimerkki kognitiivisesta dissonanssista. Sitä voisi suoraan käyttää tämän käsitteen selittämiseen psykologian perusteita käsittelevän oppikirjan sivuilla.
1 kommentti:
Tuo kuva tuo mieleen myös tyypillisen merirosvolipun.
Lähetä kommentti